مشکل معلمان ردیف استخدامی در آستانه برطرف شدن
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت : مشکل هشتاد درصد از افرادی که شامل کد نوزده بودند و دچار ریف استخدام بودند برطرف شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قزوین؛ سیاهکالی مرادی در گفت وگوی خبری شبکه قزوین افزود : با دستور وزیر آموزش و پرورش حدود ۸۰ هزار معلم جدید در کشور که دچار مشکل ردیف استخدامی بودند مشکلات آنان رفع و به زودی احکام آنان صادر میشود.
وی افزود : تعداد اندکی باقی مانده که اعتراض داشتند ، دوباره به مرکز معرفی شدند و پس از گزینش امیدوار هستیم که مشکلاتشان برطرف شود و استخدام شوند .
سیاهکالی مرادی گفت : مشکل نیروهای خرید خدمات هم در کل کشور حل شده و در استان قزوین 115 نفر نیروی خرید خدماتی داشتیم و بر اساس تعهد آموزش و پرورش همه این نیروهای حق التدرس شدند .
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت : همه این نیروها کد استخدامی گرفتند و آینده برای آنان روشن خواهد بود تا با قرارداد معین به استخدام آموزش و پرورش در بیایند.
وی عنوان کرد : در آمار جذبی های آموزش و پرورش هم پارسال در بخش کیفیت بخشی ، مشاور و مربی پرورشی مراقبت سلامت 173 نفرجذب شدند .
سیاهکالی مرادی گفت : در بخش آموزگاری 302 نفر و در بخش دبیری هم 355 نفر جذب شدند که البته در سال جدید هم در آینده ای نزدیک آموزش و پرورش جذب خواهد داشت و افراد می توانند در آزمون استخدامی کنند.
وی افزود : از این مراکز سال قبل 364 نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی جذب شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش گفت : اساسنامه دانشگاه فرهنگیان باعث شده است که وزارت آموزش و پرورش در مواقع اضطراری که با کمبود نیرو مواجه است، بتواند علاوه بر نیروهایی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل نموده اند و تعهد خدمت دارند، از بین دانش آموختگان سایر دانشگاه ها ، موسسات عالی و حوزه های علمیه اقدام به جذب نیرو نماید.
وی درباره نحوه پذیرش دانشجو معلمان این دانشگاه گفت: پذیرش معلمان در دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر به دو صورت انجام میشود. مرحله نخست به این گونه است که علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان هرساله همراه با افرادی که پس از کسب دیپلم تصمیم دارند وارد مراکز آموزشی و دانشگاهی کشور شوند، در کنکور شرکت میکنند. در کنکور سهمیهای برای کسانی که به شغل معلمی علاقه دارند وجود دارد تا در زمان ثبتنام، گزینه مربوط به علاقه مندی به دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند.
سیاهکالی مرادی در خصوص چگونگی جذب معلم از طریق ماده ۲۸ عنوان کرد: گروه دوم کسانی هستند که ما به آنها مهارت آموزان ماده ۲۸ میگوییم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین افزود : خوشبختانه امسال بحث رتبه بندی معلمان انجام شد که بحضی به حقوق آنان اضافه شد .
وی عنوان کرد : در بحث همکاران بازنشسته کاستی وجود دارد و مبالغ سنوات به موقع پرداخت شده اما، در بحث حق التدریس ها همکاران امسال با دریافتی ماهانه حقوق خود هزینه اضافه کار و حق التدریس را ماهانه دریافت می کنند .
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه چند روز قبل رقم قابل توجی از سرانه به مدارس استان واریز شد، گفت : وضعیت مدارس شبانه روزی هم خوب است و کراقبان سلامت به لحاظ کیفی این مدارس را رصد می کنند تا دانش آموزان از نظر سرانه غذایی دچار مشکل نشوند .
سیاهکالی مرادی گفت : حدود سی تا چهل درصد مدارس استان تخریبی است و امکانات خوبی ندارد، با این نکته که سال گذشته ۳۱ واحد آموزشی با ۱۶۸ کلاس به زیرساخت نظام آموزش استان اضافه شد.
وی در خصوص آشنایی معلمان با روش های جدید و تاثیرگذار الگوهای نوین تدریس هم گفت : امروز به معلمانی نیاز داریم تا با روش های جدید دریچه علم را به روی فرزندان ما بگشایند و مسیر درست زندگی را برایشان ترسیم کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت : معلمان باید بدانند که آنها آموزش دهنده یک دانش آموز هستند و نه راوی و معلم کتاب و این که بگوید همه چیز را نمی داند و در کنار دانش آموزان هم می آموزد و هم تسهیل گر یادگیری است و به دانش آموزان بی انگیره هم انگیزه بدهد.
وی افزود : اجرای طرحهای مرتبط با سند تحول بنیادین به صورت جدی در مدارس پیگیری شود و در این زمینه باید بعضی مدارس به الگوی مدارس دیگر تبدیل شوند.
سیاهکالی مرادی بر لزوم برگزاری دورههای توانمندسازی برای کارکنان اداری آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: استفاده از دبیران تخصصی در همه مقاطع تحصیلی مورد تأکید جدی قرار دارد و نباید کلاسهای دروس تخصصی با دبیران عمومی تشکیل شود.
وی خاطرنشان کرد: شیوه جذب نیروهای آموزش و پرورش استان قزوین هم اکنون بسیار هدفمند و دقیق توسط تیمهای تخصصی انجام میشود و به معنای واقعی افراد به لحاظ آموزشی، علمی، روانشناختی، توانمندیها، اخلاق و رفتار و مباحث عبادی مورد سنجش قرار میگیرند.
سیاهکالی مرادی با اشاره به نظام سلامت برای دانش اموزان گفت : نظام تعلیم و تربیت انسان ساز است و باید در شش ساحت کار کنیم و به دانش آموزان اخلاق، معرفت، دین شناسی و مسائل مهم دیگر را یاد دهیم تا مسیر خود را بدرستی تشخصی دهند.
وی بیان کرد: باید سلامت جسم و روان را به دانش آموزان بیاموزیم و در مدارس به دانش آموزان یاد دهیم تا در کنار هم از عهده حل مشکلات برآیند و حس دلسوزی داشته و نسبت به دوست، همکار و هم نوع خود نیز مهربان باشند.