پخش زنده
امروز: -
شناخت ظرفیتهای ادبیات دفاع مقدس موضوع برنامه «دو کوهه ادبیات» است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دوکوهه ادبیات برنامهای ترکیبی و گفتگو محور است که در ۳۱ قسمت تهیه شده و در هر قسمت با دعوت از نویسندگان، آثار ادبی دفاع مقدس در یک استان را بازخوانی و واکاوی میکند.
آقای ابوالفضل محمد باقر تهیه کننده برنامه «دوکوهه ادبیات» با حضور در استودیو شبکه خبر گفت: بعد از این که جنگ تمام شد آقای بهبودی و آقای سرهنگی کانکس کوچکی در حوزه هنری گذاشتند، رزمندگانی که از جنگ بر میگشتند اینها یک خاطرات و دست نوشتههایی داشتند، اینها را باید ثبت و ضبط میکردند و آنها مراجعه کردند به آن کانکس و کانکس هم کاملا مردمی بود، وارد میشدند و آن خاطرات را تعریف میکردند و آنجا هم آموزش میدیدند و هم خاطرات را تعریف میکردند.
وی افزود: از همان جا که این مینی دوکوهه که زمینه راهی بود برای نشر آثار دفاع مقدس، ما هم اسم این برنامه را به یاد آن دوران دوکوهه ادبیات گذاشتیم، حالا این دو کوهه جایی بود که رزمندگان از سراسر ایران وقتی جنگ شروع شد، همه به پادگان دوکوهه رفتند، خارج از مسائل استانی و لهجه و زبان و نه تیپی بود ونه لشگری بود از آنجا تقسیم شدند، پس از جنگ هم وقتی جنگ تمام شد باید این خاطرات مطابق فرمایش رهبری این آثار باید منتشر میشد و ادبیات دفاع مقدس طبق سفارش مقام رهبری باید صد برابری شود از همین رو ما اسم این برنامه را دوکوهه ادبیات گذاشتیم که بیشتر شکل مردمی دارد.
محمد باقر گفت: حدود ۴۰ سال از جنگ میگذرد و ما حدود یک میلیون نفر داریم که به طور مستقیم با جنگ در ارتباط بودند، پدران و مادران شهدا و رزمندگان و ایثارگران و... اینها خاطراتی دارند و ما نتوانستیم بعد از این سالهایی که از جنگ میگذرد این خاطرات را ثبت و ضبط کنیم و همه این خاطرات باید جمع آوری شود، بعد روی این خاطرات کار شود و به سمت کیفی سازی هدایت شوند، خاطرات بسیار جذابی در هر استانی از جنگ وجود دارد؛ ما در این برنامه سعی کردیم که تلنگری بزنیم به مدیران فرهنگی و دغدغهمندان حوزه دفاع مقدس بگوییم تا قبل از این که این خاطرات و این سوژههای دفاع مقدس به رحمت خدا بروند و البته خیلیها رفتند و خاطرهای از آنها نیست و قبل از این که پدران و مادران شهدا به رحمت خدا بروند این خاطرات را جمع آوری و ثبت و ضبط کنند.
وی گفت: مهم برای ما سوژههای دفاع مقدسی است که در هر استان هست این برای ما اهمیت دارد، ما یک اتاق فکری داریم متشکل از بزرگان دفاع مقدس که در این اتاق فکر به نشر دفاع مقدس پرداختیم، موضوع این بود که آیا استانی بپردازیم؟ خوب جنگ ملی بود، وقتی جنگ شد همه رفتند پس باید به طور ملی به آن پرداخت؛ اما رزمندگان هر کدام از یک استانی به جبههها اعزام شدند و این استان ملاک است و انتخاب نویسندههای دفاع مقدس در آن استان ها هم برای ما ملاک بود.
این تهیه کننده ادامه داد: برنامه ما چندین آیتم دارد، یکی از آیتمها استودیو تهران است که باغ موزه دفاع مقدس است و حدود ۲۵ دقیقه با مهمان برنامه که از شهرستان میآید در این استودیو گفتگو میکنند، اینها زمانی که میایند وضعیت ادبیات دفاع مقدس را بررسی میکنند، یعنی مشکلاتی که خودشان برای چاپ کتاب با آن دست و پنجه نرم کردند؛ اما نکتهای که وجود دارد این است که در خیلی از استانها اصلا انتشاراتی ما نداریم، این تمرکز که باید در تهران باشد و بودجه تقسیم شود، ما هدفمان این بود که این تمرکز تهرانی برداشته شود و تمرکز استانی شود و بودجه در خود استانها باشد.
وی در پایان درباره تغییرات برنامه گفت: این برنامه قطعا یک آغاز است و نیاز به یک سری تغییراتی به لحاظ ساختاری دارد، هدف ما این است که برنامه را مردمیتر کنیم، یعنی نویسندههای دفاع مقدسی که در برنامه هستند یک طرف، یک طرف هم مردمی که خاطره دارند به این برنامه دعوت کنیم، ما در این برنامه یک شماره تلفن اعلام کردیم که در برنامه به صورت زیرنویس اعلام میشود.