پخش زنده
امروز: -
نشست علمی «حمایت از مظلوم در قرآن و حدیث؛ از اندیشه تا اقدام» درمشهدبرگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، پژوهشگر گروه مطالعات انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،در این نشست علمی، «مفهومشناسی ستمدیده و ستمگر»را تبیین کردو گفت: ستیز با ظلم و حمایت از مظلوم، سابقهای به درازی تاریخ جور و ستم دارد، در واقع، هیچگاه تاریخ بشر، از بیداد تهی نبود و بهموازات آن، همواره بشر در آرزوی دستیابی به عدالت، زیسته است.
علی جان سکندری افزود: تحقق عدالت و حمایت از مظلوم در دوره کوتاه حیات برخی انبیا، ائمه و صالحان و کمرنگشدن پس از آن، بشر را از یک سو، تشنه عدالت و از سوی دیگر، در آرزوی منجی عالم بشریت نگه داشته است و مرور دورههای مختلف تاریخ بشر، بهویژه دوره معاصر، نشان میدهد نهتنها از کموکیف ظلم کاسته نشده است؛ بلکه بر شدت و حدت آن، افزوده شده است.
این پژوهشگر، عدالتخواهی فردی را امری جهانی دانست وگفت: احساس بیعدالتی یک ویژگی جهانی انسان است، گرچه شرایط دقیقی که ناعادلانه در نظر گرفته میشود میتواند از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشد.
او گفت: درحالیکه حتی اعمال طبیعی نیز گاهی میتواند حس بیعدالتی را برانگیزد، این حس معمولاً دررابطهبا اعمال انسانی مانند سوءاستفاده، بیتوجهی، بدرفتاری، توسط یک سیستم قانونی یا همنوعان، احساس میشود.
وی افزود: دفاع از مظلوم نهتنها وظیفه دینی، بلکه وظیفهای انسانی و اجتماعی است. انسانی که در برابر ظلم سکوت کند انسان نیست. امام علی (ع) یکی از دلایل پذیرش خلافت مسلمین را عهدی میداند که خداوند از دانایان گرفته تا در برابر سیری ظالم و گرسنگی مظلوم سکوت نکنند.
مدیرگروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: انسان موجودی اجتماعی است و برای رفاه و تأمین نیازمندیهای خود نیاز به همکاری با دیگران دارد.
حجتالاسلاموالمسلمین نوری کوهبنانی با اشاره به این که انسانها در برابر سرنوشت دیگران مسئول هستند و از یکدیگر تأثیر میپذیرند، افزود: حیات اجتماعی برای انسانها لازم و ضروری است و برای قوام جامعه نیازمند یک سری ضوابط و معیارهایی هستیم.