به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صداوسیما ، سازمان ملل متحد اعلام کرد به شدت نگران پیامدهای بحران کرونا بر وضعیت آموزشی کودکان آواره وپناهجو در جهان است.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی هشدار داد نیمی از کودکان پناهجو در جهان که اکثرشان دختر هستند از نعمت سواد محروم هستند، اما محرومیت کودکان پناهجو در جهان به ویژه دختران تحت تاثیر پیامدها و محدودیتهای بحران کرونا وخیمتر هم شده است. دختران پناهجو در جهان که پیش از این نیز در مقایسه با پسران پناهجو از امکانات آموزشی کمتری برخوردار بودند و امکان ادامه تحصیل آنها در مقطع متوسطه دو برابر کمتر از پسران بود، در دوره همه گیری کرونا با محرومیتهای بیشتری مواجه شده و بسیاری از آنها درس و مدرسه را رها کرده اند.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در گزارش خود تاکید کرد با توجه به جامعه بین المللی به منظور مقابله با پیامدهای فاجعه بار کووید ۱۹ بر شرایط آموزشی کودکان پناهجو در جهان تدابیر فوری اتخاذ نکرد، میلیونها کودک پناهجو که در شرایط به شدت آسیب پذیر زندگی میکنند در دوره پاندمی کرونا با محرومیتهای بیشتری در زمینه آموزش روبرو شده اند.
در این گزارش به نقل از فیلیپو گراندی کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد آمده است کودکان پناهجو پیش از این نیز با طیف گستردهای از سختیها و مشکلات روبرو بوده اند و بحران کرونا شرایط آنها را وخیم تر هم کرده است بنابراین جامعه جهانی نباید با محروم کردن این کودکان از امکانات آموزشی، آینده آنها را تیرهتر کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی لاپرس کانادا، کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد در گزارش خود از این مسئله ابراز نگرانی کرد که به احتمال زیاد در دوره پساکرونا نیز محدودیتهای آموزشی کودکان پناهجو تشدید شود چرا که با توجه به بسته ماندن مدارس در سال تحصیلی جدید بسیاری از آنها فرصت و امکان از سرگیری تحصیل را پیدا نمیکنند، بسیاری از آنها توانایی مالی تامین هزینههای تحصیل را ندارند، بسیاری از آنها از امکانات اولیه آموزشی مثل لوازم التحریر محروم هستند و برخی از آنها نیز به جای رفتن به مدرسه و پیگیری تحصیل خود، مجبور هستند برای کمک به امرا معاش خانواده هایشان کار کنند.
در این میان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد از وضعیت آموزشی دختران پناهجو بیشتر ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده است که حتی پیش از بحران کرونا نیز شرایط تحصیلی دختران پناهجو بدتر و محرومیتهای آنها به مراتب بیشتر از پسران بود به طوری که امکان ادامه تحصیل آنها در مقطع متوسطه دو برابر کمتر از پسران بود.
طبق گزارش این نهاد سازمان ملل، بیم آن میرود در کشورهایی که نرخ سوادآموزی دختران پناهجو در مقطع متوسطه پیش از بحران کرونا زیر ۱۰ درصد بود، تحت تاثیر پیامدهای بحران کرونا همه دختران مجبور شوند تحصیل خود را برای همیشه رها کنند، اتفاقی که میتواند کل زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.