به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتگو، سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع «قیمت سازی در فضای مجازی» فضای مجازی را به عنوان یک عامل برای «قیمت سازی» توصیف کرد و گفت: علت اینکه فضای مجازی را عامل قیمت سازی میدانم این است که میتوان درج آگهی در این بستر را ضابطه مندتر و با چارچوب بهتری دنبال کرد.
وی ادامه داد: هرشخصی میتواند در یک سایت آگهی (نیازمندیهای اینترنتی) اقدام به درج آگهی فروش کالای خود کند. لازم است سایتهایی همچون «دیوار» و «شیپور» کارشناسان اقتصادی در حوزه قیمت گذاری به کار گیرند تا برای هر صنفی که میخواهد کالا ارائه دهد بیش از قیمتی که کارشناس اقتصادی تعیین میکند [با هدف جلوگیری از گران فروشی]عرضه نکنند.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان یک مصداق گرانفروشی مسکن در تهران گفت: در یک کوچه ۲ خانه ساخته شده با یک سال ساخت و مصالح واحد، ولی میبینیم اختلاف قیمت ۵ تا ۶ میلیون تومانی وجود دارد.
رایگانی در ادامه با تأکید بر اینکه از خرید مردم در شرایط کرونایی به صورت غیرحضوری و خریدهای مجازی استقبال میکنیم، گفت: برای این موضوع لازم است اول مردم با حقوق شان آشنا باشند بعد هم چارچوبی برای ارئه دهندههای خدمت وجود داشته باشد.
قیمتها توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شود سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با طرح درخواستی از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: لازم است سازمانهای متولی همچون سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت گذاری کالاها را انجام دهند و برای عرضه آن سقفی در نظر بگیرند. بعد هم اتحادیه کسب و کارهای مجازی که متولی فعالیت سایتهای فروش کالا و آگهیهای نیازمندی اینترنتی است، موارد تخلف را گزارش کند.
وی تأکید کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان باید مرجع قیمت گذاری کالا باشد و در سایتهای آگهی هم که اپراتور نمیتواند تعیین قیمت را انجام دهد یک کارشناس اقتصادی در حوزه قیمت گذاری حضور داشته باشد و تطابق قیمتی در آگهی از سوی عرضه کننده با قیمت سازمان حمایت از مصرف کننده را انجام دهد.
قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت و مزایای آن سخنگوی سازمان تعزیرات در بخش دیگری با تأکید مجدد بر اینکه مرجع تأمین کننده و قیمت گذار باید قیمتها را اعلام کند، گفت: مرجع تعیین قیمت خودرو اعلام کرده است که تفاوت قیمت در بازار خودرو با قیمت تعیین شده این شورا (برای محصول داخل کارخانه خودروسازی) نباید بیش از ۱۰ درصد باشد.
رایگانی ادامه داد: وقتی شورای رقابت قیمت گذاری را انجام داد در این صورت عرضه بیش از قیمت تعیین شده قابل بررسی است و گرانفروشی محسوب میشود.
یک نقد به سازمان حمایت از مصرف کننده وی در پاسخ به سوألی مبنی بر اینکه چرا قیمتها در سایت سازمان حمایت از مصرف کننده به روز نیست، با قبول این سوأل انتقادی گفت: در این سایت قیمتها به روز نیست، اما باید مسئولان این سازمان پاسخگوی این موضوع باشند.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ پیام در فضای مجازی دریافت میکند که درخواست دارند سایتهای قیمت گذاری خودروهای سنگین بسته شود، گفت: روزانه حداقل ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای خودرویی که اصلا تولید نمیشود افزایش قیمت خودرو رخ میدهد. وقتی این اتفاق میافتد قیمت سایر خودروها هم گران میشود.