تفاوتهای شهر هوشمند با شهر الکترونیک
دبیر علمی همایش تهران هوشمند : در سالهای اخیر خدمات الکترونیکی زیادی در حوزه شهری و دولتی به شهروندان ارائه میشود که سبب صرفهجویی در وقت و هزینه شده است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ مهدی اسماعیلی رخ گفت : پرداخت قبوض و عوارض شهری یا دریافت طرح ترافیک در فضای مجازی و... بخشهایی از این خدمات هستند که هرچند در فضای آنلاین ارائه میشوند اما با تعریف جهانی شهر هوشمند فاصله دارند. این خدمات در تعریف شهر الکترونیک میگنجند اما شهر هوشمند سامانه مفصلتر و متفاوتی است.
وی افزود: شهر هوشمند یک شهر آماده، بهم پیوسته و باهوش است. چنین شهری باید در برابر همه اتفاقهای غیرمترقبه آماده و در شرایط خاص پاسخگو باشد. در چنین سیستمی بهم پیوسته بودن خدمات و امکانات نیز مهم است. هماکنون، خدماتی مثل خرید طرح ترافیک و عوارض خودرو، نوسازی و... بهصورت جداگانه ارائه میشود اما در سیستم جدید، شهروند در یک حساب واحد به همه این خدمات دسترسی خواهد داشت.
اسماعیلی رخ ؛ نکته مهم دیگر این است که بنا به تعریف شهر هوشمند سرویسهای شهروندی باید مبتنی بر فناوری اطلاعات ارائه شود. با این تعریف، ما زمانی یک شهر را هوشمند میدانیم که خدمات حوزههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... را با استفاده از فناوریهای نوین زیر یک چتر به شهروند ارائه کند. پیشتر در دولت الکترونیک بخشهایی از این خدمات ارائه میشد اما این سامانه مفصلتر خواهد بود و مهمتر آنکه، همهچیز در یک سیستم واحد به شهروندان ارائه میشود.
دبیر علمی همایش تهران هوشمند افزود : شهرداری تنها بازیگر طرح هوشمندسازی تهران نیست. از آنجایی که خدمات مختلفی از جمله در حوزه مالیات و پروندههای قضایی قرار است در چنین سیستمی ارائه شوند، همه نهادهای حاکمیتی میتوانند در ساخت شهر هوشمند نقش ایفا کنند. برای رسیدن به این هدف ما باید زیرساختهای اولیه را فراهم کنیم و فرایندها را با محوریت شهروند برنامهریزی کنیم. فاوا (سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران) راهبری این طرح را برعهده خواهد داشت و کارگروههایی از بخشهای حاکمیتی نیز در آن عضو هستند.
بعد از پیشبرد برنامهها بهتدریج بخشهای دیگری مثل سرمایهگذاران بخش خصوصی نیز میتوانند وارد شوند و به ما در هوشمندسازی تهران کمک کنند.